Båtkysten ankommer den enorme tomten på Holmen i Asker. Området er fredet og inneholder flere små bedrifter, samt en gammel gård. Lengst inn på området finner du Holmen Brygge Motor. Vi møter daglig leder Karoline Zogbaum og hunden hennes Leo. Karoline er høygravid og skal snart overlevere rollen som daglig leder av Holmen Brygge Motor til Jørgen Gudem (når intervjuet publiseres er Jørgen Gudem ny daglig leder og Karoline har blitt mor til en liten jente. Båtkysten gratulerer!)


Fortell litt om bedriften. Når ble den stiftet?

Selve familiebedriften Holmen Slipp er en av Norges lengstlevende marinaer. Karolines tippoldefar kjøpte gården som står på tomten i 1898. Deretter ble Holmen Slipp grunnlagt i 1920 av Karolines oldefar. Oppbyggingen av hele anlegget kom i gang i 1945 og i 1982 tok Karolines far over. Holmen Slipp er idag drevet at Karolines mamma –  Gretha, og bror – Eivald. 

Holmen Brygge Motor ble grunnlagt i 2009 som et båtverksted under familiebedriften “Holmen Slipp”. De ble samtidig autorisert som Volvo Penta forhandler. Holmen Slipp er opplaget og båtplassen, mens Holmen Brygge Motor er båtverkstedet. 


Hvor mange ansatte er dere?
– Her på verkstedet er vi 6 personer totalt. Om vi tar med hele bedriften, altså Holmen Slipp, så er vi 15 ansatte totalt.


Beskriv dere selv med tre ord. 
– Proffe, serviceminded, tilgjengelige.


Hva er dere mest stolt over?
– Historien! Vi har en lang og flott historie, vi blir faktisk 100 år i år! Vi er også stolte over at de lokale ofte kommer til oss.


Hvorfor skal kunden velge dere?
– Service! Vi fikser det meste på området. Service, lakk, shining, trearbeid, brygge. Det er ikke en ting vi ikke kan! Gutta her har jobbet veldig lenge. 


Hvordan ser en vanlig hverdag ut for dere?
– Åj, det finnes det ingen fasit på. For meg går det mye i mail og kundebehandling. Bistå verkstedet, se til at gutta har det de skal ha. Men det er veldig varierte dager. Du kan for eksempel ikke sammenligne vinteren med våren. På vinterhalvåret handler det mye om planlegging og klargjøring. På våren og sommeren er det mye salg av deler og betjening av kunder over disk. Det også mye logistikk med å få på drev og motorer som skal monteres på båter. 


Hva er deres beste båttips til kundene? 
– Bedre med bra vedlikehold enn dyre reparasjoner! Pass godt på tingene dine!


Avslutt setningen. Volvo Penta er….
– Kvalitet! Vi har veldig mange forhandlere i hele Norge og et godt utviklet forhandlernettverk. 


Båtkysten takker for besøket!