Solen glimter med sitt fravær når Båtkysten ankommer Sør-Norges perle, Kristiansand. Men inne hos Kristiansand Båt og Motor er sommersesongen i full gang! Vi blir møtt av daglig leder Eilif Pedersen. Den blide sørlendingen gir oss en omvisning rundt i deres mange lokaler på området. Her finner du store innendørshaller, mye uteplass samt flytebrygge. Rett og slett alt du skulle behøve dersom du trenger å enten fikse eller lagre din båt.

 

Om Kristiansand Båt og Motor

Kristiansand Båt og Motor ble startet i mars 2011. Selskapet ble til som en konsekvens av en konkurs av et tidligere selskap. “De hadde ambisjoner om å bli Nordens største båtkjede, men det gikk ikke så bra”, forklarer Eilif. Men som føniksen ut av ilden kom selskapet til liv igjen under navnet “Kristiansand Båt og Motor”, denne gangen med ny eier – Eilif Pedersen.

Kristiansand Båt og Motor ligger sentralt i Kristiansand med kort vei til Leia, også kalt skipsleden. De har har 5000 kvm fordelt inne og ute, flytebryggeanlegg, verkstedmuligheter og kaiplass. Innendørs har de en 60 fot høy port, noe som gjør at de kan ta inn store båter. 

De fleste oppdrag er innen segmentet marin fritid, men de hjelper også noen kommersielle kunder, alt fra losbåt til mindre oppdrag. “Vi har faktisk levert komplett motor, gir og propellanlegg på en av sjørøverbåtene hos Kristiansand dyrepark”, sier Eilif med et smil. 

 

 

Videre ber vi Eilif svare på impulsivt på noen spørsmål.

 

Når ble dere autoriserte?

– Vi ble autorisert året vi startet, 2011.

 

Hvor mange ansatte er dere?

-Idag er vi 15 ansatte.

 

Beskriv dere selv med tre ord. 

-Serviceinnstilte, løsningsorienterte og god kompetanse. 

 

Hva er dere mest stolt over?

-Det må være det at kundene velger nettopp oss. Vi har mange trofaste og faste kunder som har kommet hit år etter år.

 

Hva er det beste med din jobb?

-Variasjonen. Det finnes alltid noe nytt å lære. Jeg kjeder meg aldri på jobb. 

 

Hva skiller dere ut fra andre forhandlere i området?

-Det er flere ting. For det første har vi stor kapasitet. Vi har også god merkekunnskap på Volvo Penta og Mercury, hvor vi er autoriserte. I tillegg er vi autorisert hos Norboat. Den kombinasjonen vi har på kompetanse og kapasitet er veldig bra. 

 

Hvordan ser en vanlig hverdag ut for deg?

-Alle dager er ulike. Det kommer ann på årstiden. Men om vi tar sommeren som et eksempel. Da starter jeg med å lese mail. Deretter er jeg involvert i planleggingen av driften for dagen. Jeg jobber ute på kundemottaket, ekspederer over disk, har direkte kontakt med kunder over mail og telefon. Men jeg besvarer også større oppdrag, engasjerer meg på den tekniske siden og er med på å utforme tilbud. Jeg bistår rett og slett der det trengs. 

I tillegg innebærer min rolle som daglig leder også personalansvar, forsikringsarbeid og generelt administrativt arbeid. Jeg ønsker å vise interesse i alle ledd og være tilgjengelig for teamet. 

 

Hva er deres beste båttips til kundene? 

-Tenk vedlikehold fremfor reparasjon. Det er så mange sommerferier som blir ødelagt på grunn av enkle ting som kunden lett hopper over. Spesielt på drivstoff-siden. Bare noe så enkelt som filterbytte, man må ikke glemme det. Still til start med en klargjort båt. 

 

Avslutt setningen. Volvo Penta er….

-Driftssikkerhet og god respons hvis du trenger noe. Det skaper god trygghet. Det er også bra kvalitet og god leveringsdyktighet på reservedeler. I tillegg har Volvo Penta et godt utbygd servicenettverk. 

 

Båtkysten takker Eilif for besøket! Vi pakker kofferten og reiser videre til neste forhandler. Hvem det blir ser dere i neste avsnitt av vår reportasjeserie!