Det er en grå dag på Sørlandet, men selv ikke det kan ødelegge den fine utsikten som Marex Service Senter sitter på. Den enorme sjøtomten i Hasseltangen inneholder både verksted, båtlagring og butikk. Vi blir møtt av daglig leder, Tore, som gir oss en omvisning – blant annet en rundtur på taket. Videre setter vi oss ned i store, dype skinnstoler og starter intervjuet. Tore starter med litt informasjon om Marex sin spennende historie.

 

Om Marex Service Senter AS

Marex er for mange kjent som en av de eldste norske båtbyggerne. Marex AS er selvstendig firma, uavhengig av selskapet som driver båtproduksjonen, selv om de to selskapene deler samme eier.

Vi spoler tilbake i tid. I 45 år hadde Marex sin produksjon på sørlandet i Norge. De flyttet etterhvert til Hasseltangen hvor de holder til i dag. “Hasseltangen var et sentra for plastbåtindustrien i flere tiår. Kompetansen var svært høy på det store industriområdet. Denne arven har vi tatt med oss videre inn i vårt servicesenter”, sier Tore.

Selv om båtproduksjonen nå er flyttet til Litauen, er mange av de ansatte igjen hos Marex AS. “Nå bruker vi deres kompetanse til renovasjon, reparasjon og så videre av plastbåter. Det er klart at du får en helt annen tyngde når du har bygget båter”, forklarer Tore med et fornøyd smil. Det er ikke mange steder rundt om i landet som har plast, treverk, elektro – alt i ett. Derfor får også Marex mange forsikringssaker. “Dersom du leverer båten her så kan vi fikse hele sulamitten”, sier Tore med et smil.

Det er kun noen år siden Marex Service Senter begynte å profilere seg. I 2014 ble de autorisert som Volvo Penta forhandler. De holder til på et stort område med lagringsplass for til sammen 300 båter. De er også i gang med å bygge ny butikk på samme område. “Vi ønsker å knytte verkstedet mer sammen med vi som sitter på kontoret. Da blir det lettere å koordinere jobbene og kapasiteten, og tanken er at vi skal bli mer effektive og kunne yte enda bedre service”, sier Tore. Selv om Marex naturligvis er eksperter på Marex-båter profilerer de også tilbud til alle andre båtmerker.

  

 

Marex og miljøet

Marex Service Senter forsøker i tillegg å gjøre noe bra for miljøet. Hver båt som lå i opplag i vinter fikk en miljøvennlig plastpose til å samle havplast i fra «Våre Strender». Den inneholdt nedbrytbare arbeidshansker og andre ting som skal redusere miljøfotavtrykket fra en båt i havet. I tillegg har anlegget slamavskiller og et tett samarbeid med Norva24 om resirkulering av olje og annet avfall.  

 

Videre svarer Tore fritt på en del spørsmål rundt bedriften.

 

Hvor mange ansatte er dere?

-Totalt er vi 12 ansatte. Vi tar inn flere på sommeren. Vi har også en lærling hos oss, som utdanner seg til motormekaniker. Det har vi fått mange gode tilbakemeldinger på. Det er svært få i denne bransjen som tar inn lærlinger, så det er vi fornøyd med.

 

Beskriv dere selv med tre ord. 

-Løsningsorienterte, profesjonelle og allsidige.

 

Hva er dere mest stolt over?

-De ansatte. De er vår grunnpilar, rett og slett. Det er derfor vi har mye jobber; på grunn av deres kompetanse. Når vi får gode tilbakemeldinger forsøker vi alltid å skrive det opp og henge det et sted så alle ser der. Forholdet mellom kundene og våre ansatte er veldig bra.

 

Hva er det beste med din jobb?

-Allsidigheten. Du kan planlegge deg helt grå på hva du skal gjøre, så blir det gjerne noe helt annet. Det er veldig uforutsigbart å jobbe med båt og vi får alt av jobber, fra å bytte en lanternepære til total renoveringer.

 

Hva skiller dere ut fra andre forhandlere i området / hvorfor skal kunden velge dere?

-Lokalitetene, nærheten til vannet, effektivitet. Vi kan ikke bare motorer, men vi har alle kategorier. Vi kan tilby en total service på hele båten. Hos oss får du full pakke.

 

Hvordan ser en vanlig hverdag ut for dere?

-Hver mandag har vi en møte hvor vi planlegger sammen hva vi har booket inn denne uken og hva som eventuelt henger igjen fra forrige uke. For min del er det også viktig med kundekontakt. Jeg blir på mange måter bindeleddet mellom verksted og kunde. I tillegg driver vi mye med innsalg, koordinering av prosjekter og generell kundekontakt.

 

Hva er deres beste båttips til kundene? 

-Det er periodisk vedlikehold. Følge serviceintervaller. Gjør ting før det går galt, rett og slett. Og gjør det helst i forbindelse med opplaget. Om du gjør det så slipper du å måtte ta båten ut av drift når du faktisk skal bruke den.

 

Avslutt setningen. Volvo Penta er….

En stabil og profesjonell samarbeidspartner.

 

Båtkysten takker Tore og Marex for besøket og reiser videre til neste forhandler!