Vi ankommer Ragnar Ringstad i Fredrikstad på en regntung dag, men blir møtt av flere solstråler i form av Geir Ringstad, Rino Olsen og Fabian Paulsen. Etter en liten omvisning rundt deres butikk, lager og båthaller på området setter vi oss ned i møterommet med regnet trommende på de skrå takvinduene.

Om Ragnar Ringstad

Ragnar Ringstad stiftet bedriften den 1.1.1983. I årene før det jobbet Ragnar i et lokale som solgte Volvo personbiler i 1.etg og Volvo Penta i kjelleretasjen. Da Volvo personbiler ikke lenger hadde lagerkapasitet for å ta inn et nytt bilmerke så valgte de å fjerne Volvo Penta fra sine lokaler til fordeler for mer bil. Da var Ragnar raskt ute med å kjøpe agenturet og han startet for seg selv i det som er kjent som Ragnar Ringstad i dag. Frem til 2018 var det kun Volvo Penta som gjaldt – og det er fortsatt den største merkevaren i deres bedrift idag.

I dag drives Ragnar Ringstad av Ragnar sin sønn, Geir. Han kjøpte bedriften av sin far i 2011 og har i dag 14 ansatte fordelt på to avdelinger. Den andre avdelingen kjøpte de sommeren 2018 og ligger kun stenkast bort. 80% av bedriften hører til marin fritid og de resterende på kommersielt. “Vi har hatt flere oppdrag for ferger, politi, tollvesen og fiskebåter”, sier Geir.  

En av veteranene i bedriften er Rino. Han har jobbet for Ragnar Ringstad siden 1984, altså helt fra starten av. De to mennene var tidligere kolleger, men da Volvo personbiler skulle flytte noen mil unna ville ikke Rino være med på flyttelasset. “Jeg husker at jeg gikk ned på bryggen for å snakke med Ragnar. Jeg hadde ikke lyst til å flytte og spurte derfor om jeg kunne begynne hos han”, forklarer Rino. Og det ble starten på et langt samarbeid. 

For å sikre at Ragnar Ringstad alltid skal få tak på gode medarbeidere har de valgt å  samarbeide med det lokale opplæringskontoret. Gjennom denne ordningen tar de inn lærlinger fra videregående skole med jevne mellomrom. “Jeg vil tro at ca 50% av de som er ansatt her har startet som lærling via dette systemet”, sier Geir.

Vi fortsetter neste del av intervjuet sammen med Rino og ber han svare spontant på noen spørsmål.

Hva er det beste med deres jobb? 

– Båt er ikke det samme som en bil. Folk har et annet forhold til båten sin. Ta for eksempel en seilbåt fra 1980. Kunden kan bruke to ganger verdien av båten på vedlikehold fordi det er akkurat den båten de skal ha! Vi tar i mot en båt, fikser den og leverer den tilbake til kunden. Så sender vi en regning du kan dø av sjæl- men kunden betaler med glede. Det er ikke mange andre bransjer hvor du opplever det! Det er en spesiell verden å jobbe med og sikkert også grunnen til at folk jobber her så lenge. 

Beskriv dere selv med tre ord. 

– Serviceinnstilt. Kompetente. Lojale.

Hva er dere mest stolt over?

-Vi har et firmanavn som har holdt seg i 36 år. Og vi er fortsatt oppegående i den verden som er i dag. Vi har også vært kontinuerlig Volvo Penta forhandler siden 1983.

Hva skiller dere ut fra andre forhandlere i området?

-Kompetanse. Vi kan Volvo Penta best. I tillegg har vi et godt renomme. Stort varelager. Bra størrelse. Vi skal ringe dem, de skal aldri måtte behøve å ringe oss og purre.

Hva er deres beste båttips til kundene? 

-Kontakt oss på høsten. Da er sesongen over, vi har bedre tid og du får en problemfri sesong neste år.

Avslutt setningen. Volvo Penta er….

Ledende på innenbordsmotorer. Kunden har forventing om at dersom man har en Volvo Penta motor, så skal jeg alltid få god hjelp.



Båtkysten takker for besøket!