Etter å ha kjørt en kort bit unna motorveien i Fredrikstad kommer vi til en liten, fin bukt. Her ligger Walberg Marineservice idyllisk til. Utenfor er de i full gang med å spyle en stor båt så den skal bli klar for båtsesongen. Båtkysten blir møtt av de to blide karene Ivar Walberg og Martin Grønberg.

 

Om Walberg Marine
Ivar sin bestefar og far startet først bedriften med FM og Sleipner i 1945. På den tiden var det kun bensinmotorer til små snekkebåter. Senere ble navnet endret til Walberg Marine i 1952. Ivar har ikke alltid vært en del av familiebedriften. “Jeg var reparatør hos Scania lastebiler. Men i 1979 tok jeg og min svoger over bedriften”, forteller Ivar. Han er i dag 67 år og har ingen planer om å gå i pensjon. “Det har vært en helsikes tid! Så lenge jeg fortsatt kan krype ned i alle båt rom så ser jeg ingen grunn til å slutte”, sier han med et smil. Martin nikker med liten latter. “Han sitter på så mye kunnskap som ingen andre her har. Han kan like gjerne jobbe her, han kommer uansett til å være her hver dag om han går i pensjon”, sier han før de to ser på hverandre og ler.

I 1985 ble Walberg autorisert av Volvo Penta. De har fra og med og frem til i dag hatt et tett samarbeid med Ragnar Ringstad. “Vi har alle deler vi behøver på vårt lager, men dersom vi trenger noe annet har vi alltid kunne ringe Geir Ringstad”, forklarer Martin. Samarbeidet mellom de to forhandlerne betyr svært mye, spesielt i et område med mye konkurranse.

Walberg er i dag 3 ansatte og jobber 100% med marin fritid. “90% av båtene rundt her har Volvo Penta som innenbordsmotor”, forklarer Martin. Med stor ekspertise innen Volvo Penta har de nok å gjøre året rundt.

 

 

Videre ønsker vi oss raske svar fra de to herrene angående spørsmålene nedenfor.

Beskriv dere selv med tre ord.
-Effektive, pålitelig, døgnåpen (på telefon ihvertfall).

 

Hva er dere mest stolt over?
-Det må være kundegruppen vår. De er utrolig lojale og vi er på fornavn med mange.

 

Hva skiller dere ut fra andre forhandlere i området / hvorfor skal kunden velge dere?
-Vi har ikke så lang ventetid som mange andre har. En annen ting er at vi alltid jobber til vi ferdige. Om vi har mer jobb igjen etter klokken 16 så fortsetter vi. Dette gjør også at vi har skapt veldig gode kundeforhold.

 

Hvordan ser en vanlig hverdag ut for dere?
-Ingen dag er lik. I dag har vi skrudd brygger hele dagen. Andre dager reparer og skrur vi hele dagen. Så har vi også dager hvor alt går i utsett at båter.

 

Hva er deres beste båttips til kundene?
-Kjøpt alltid Volvo Penta originaldeler! Ta vare på det dere har. Det er utrolig viktig!

 

Avslutt setningen. Volvo Penta er….
-Størst. Både for oss og stort sett ellers her i området.

 

Båtkysten takker for besøket!